Kryddstekta äpplen med kanelglass!

Finns väl inget som är så gott som hemmagjord glass? Och i och med att sambon är ute på äventyr ikväll så bestämde jag mig för att tillbringa lördagskvällen hos mamma och pappa som äger en glassmaskin så bestämde jag mig för att testa en ny dessert, och så gott det var! Testa säger jag bara.

Kanelglass
1,75 dl grädde
35 gram socker
2 äggulor
1/2 vaniljstång
1 tsk kanel

Gör såhär
1: vispa grädden.
2: vispa äggulor, vanilj, socker och kanel fluffigt.
3: blanda ihop grädden med övriga ingredienser.
4: kör i glassmaskin. Har du inte någon maskin, ställ in i frysen i en låda och rör om en gång i timmen så blir det trevlig konsistens.

Kryddstekta äpplen
5 äpplen
2 msk smör
2 msk brun farin
2 tsk stötta kardemummakärnor.
2 msk nypressad citronsaft

Gör såhär
1: kärna ur och klyfta äpplena. Låt skalet vara kvar.
2: värm upp smöret i en stekpanna. Lägg i äppelklyftorna, stek dom några minuter.
3: blanda i övriga ingredienser. Låt sjuda tills äpplena är mjuka.

Servera allt tillsammans och njut!


Kommentarer
Postat av: Bibbi

Låter supersmarrigt godisgris som jag är :)
Ha en fin helg........
Kramiz

2012-09-15 @ 21:41:08
URL: http://www.bibsan.se
Postat av: malin

mums! här va de farligt att kika in en lördagkväll med sötsug i magen! :P

2012-09-15 @ 22:36:28
URL: http://lillstrumpanmolle.blogg.se
Postat av: Johan den bäste

Synd ja inte fick smaka på denna kulinariska dessert ;)

2012-09-16 @ 22:02:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0