Recept macroner

Antar att ni vill ha recept på godingarna också. Jag använder mig av detta.

100-110 gram äggvita (ca 3 st)
100 gram mandelmjöl
4 msk strösocker
200 gram florsocker

Gör såhär
1: ställ fram äggvitorna några timmar i förväg så de blir rumstempererade.
2: sikta mandelmjöl och florsocker och blanda ihop de båda noga.
3: vispa äggvitorna, när de börjar skumma så tillsätter du strösockret. Vispa tills den är vit och glansig och precis går att vända upp och ner.
4: vänd försiktigt ner mandel/florsockerblandningen med en slickepott, rör så lite som möjligt men ändå noga!
5: tillsätt färg om du vill ha det, i dessa bruna har jag siktat ner kakao. Det man ska tänka på är att helst inte använda karamellfärg, pulverfärg är att föredra åtminstone.
6: spritsa med en rund tyll upp macroner som är stora som en femkrona.
7: slå några gånger under plåten, jag slår mot golvet.
8: låt plåtarna vila minst en timme (viktigt), sätt på ugnen på 150 grader ungefär tjugo min innan första plåten ska in.
9: grädda i mitten av ugnen 10-15 min, titta till dom regelbundet. Mina är gräddade i en kvart men kolla ordentligt.
10: låt svalna, dra helst av pappret från plåten.
11: fyll med valfri fyllning. Tex smörkräm med lämplig smak, nutella funkar också kanon.

Njut!


Kommentarer
Postat av: Bibbi

God morgon du pigga tjej :)

2012-09-28 @ 08:14:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0