Flugsvampens kola

När jag var liten och gick på dagis, närmare bestämt flugsvampen, så fick jag lära mig att göra flugsvampens kola, vilken har följt med i min uppväxt ända sen dess. Roligt när det finns en historia bakom recepten.
Och att det dessutom är löjligt enkelt att göra, jättegott och bara tar max tio minuter så måste jag dela med mig av receptet.

Recept
100 gram margarin
1 dl sirap
3 msk kakao
2 dl socker

Gör såhär
1: mät upp alla ingredienser i en kastrull.
2: smält ihop allt, låt koka i cirka 5 min, eller tills kolan uppnåt 122 grader.
3: häll ut på en plåt täckt med bakplåtspapper.
4: låt svalna. Klipp i bitar och slå in i antingen bakplåtspapper eller folie.
5: eller så äter ni upp allt på en gång ;)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0