Lussebak!

Idag har vi haft lussebak här hemma jag och Melwin.
Och jag hittade ett helt underbart recept i boken "julens godsaker" av Mia Öhrn.

Recept
50 gram jäst
17 dl vetemjöl
1/2 tsk salt
5dl mjölk
2 kuvert saffran à 1/2 gram
1,5 dl socker
100 gram rumsvarmt smör
250 gram kesella
1 ägg till pensling
Russin till dekor

Gör såhär.
1: smula ner jästen i en stor degbunke!
2: mät upp och blanda mjöl och salt
3: ljumma mjölken till fingervärme, har du ingen termometer så ta hellre lite kallare än 37 grader då det uppstår värme vid knådning av degen också så inte jästen dör.
4: stöt saffranet tillsammans med en sockerbit. (Jag brukar ha i cirka en msk sprit ex vodka också för att maximera saffransmaken. )
Häll över saffranblandningen i mjölken.
5: häll mjölken över jästen och rör ut den tills den är upplöst. Tillsätt resten av ingredienserna. Arbeta degen minst 5 min med maskin, 10 min för hand.
6: låt jäsa övertäckt i MINST 40 min.
7: forma till lussekatter och lägg med mellanrum på en plåt. En sats krävde 3 plåtar för mig och blev cirka 30 st.
Låt jäsa övertäckta i 30-40 min
8: pensla bullarna med uppvispat ägg och dekorera med russin. Grädda i mitten av ugnen i 225 grader i ca 6-7 min.

Nu doftar det saffran i hela huset och jag tänker ta mig en kopp kaffe. Hoppas ni har det bra i snön :)


Kommentarer
Postat av: Monica

Vad jag blev sugen på fika nu.

2012-12-04 @ 17:21:20
Postat av: Kristinis

Letar ni efter fina julklappar till eran mamma, syster eller flickvännen vad väntar ni på? in på bloggen och få 15% rabatt på fina acessoarer ifrån min sponsor cooco.se! http://kristiniis.blogg.se/?tmp=202425

2012-12-05 @ 13:29:03
URL: http://kristiniis.blogg.se
Postat av: Bibbi

Vad mysigt ni har det i busvädret :))

2012-12-05 @ 17:46:30
URL: http://www.bibsan.se/blogg

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0