Recept butterkaka!

Fick en fråga vad jag använde för recept när jag gjorde butterkakan, och er önskan är min lag, right?
Som vanligt gick jag in på kokaihop.se, sökte efter det jag ville ha och tog ett recept med höga användarbetyg, just det här var inlagt av användaren Anna mejerhag och om jag förstår det rätt ett recept som ursprungligen kommer från fackskolan i Uppsala.
Över till receptet.

Deg
1 dl mjölk eller kaffegrädde
25 gram jäst
100 gram smör
1 ägg
2 msk strösocker
5 dl vetemjöl

Vaniljkräm
1 påse marsankräm kok
1,5 dl kaffegrädde
0,5 dl vispgrädde
2 msk strösocker
1 msk vaniljsocker

Fyllning
100 gram smör
5 msk strösocker
0,5 dl russin

Kommentarer om receptet från min sida. Jag gjorde vaniljkrämen enligt anvisning på paketet och inte enligt receptet. Använde mjölk och grädde istället för kaffegrädde. Och hade kanel istället för russin inuti.
Men det väljer man ju själv.

Gör såhär
1: smula jästen i en bunke. Smält smöret och blanda med mjölken/grädden, blanda ut i jästen när vätskan har Max 37 grader.
2: tillsätt ägg och socker. Arbeta in mjölet allt eftersom.
Jäs degen under bakduk i 30 min.
3: gör i ordning marsankrämen.
4: rör ihop fyllningen.
5: smörj och mjöla en form med avtagbar kant.
6: arbeta degen, kavla ut i en rektangelform och bred ut fyllningen över. Rulla till en rulle. Dela i 14-16 bitar.
7: ställ bitarna glest i formen så de har ordentligt med plats att jäsa.
8: klicka ut vaniljkrämen mellan bullbitarna. Låt jäsa i 20 minuter.
9: pensla med ägg.
10: grädda i 25 min i 225 grader. Täck kakan med bakplåtspapper sista 10-15 min så kakan inte bränns.
11: tag ur formen när den svalnar.
12: gör en glasyr av florsocker och vatten och ringla över.

Så gjorde jag :) hoppas ni ska lyckas med!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0