Plommonkaka!

Precis som med äpplena så är ju även plommonen mogna ute på träden nu och då kunde jag inte låta bli att baka en plommonkaka!

Ingredienser
8 mogna plommon
Går även att använda nektariner, körsbär, blåbär eller hallon, lite beroende på vad du har
100 gram smält smör
2,5 dl socker
2 dl vetemjöl
Florsocker att pudra över

Gör såhär
1: smörj och bröa en form.
2: smält smöret. Ställ åt sidan och låt svalna.
3: vispa ägg och socker poröst.
4: tillsätt smöret.
5: och till sist blandar du i mjölet.
6: kärna ur plommonen och skär dom i fjärdedelar på längden.
7: lägg dom i en cirkel eller huller om buller i botten på formen.
8: häll över smeten.
9: grädda i 35 min i 175 grader långt ner i ugnen.
10: låt svalna innan du stjälper upp kakan och pudrar över florsocker.

Ät och njut!


Kommentarer
Postat av: Linda

Men, åh, tack, gud vad gullig du är :)
Plommonkaka har jag aldrig testat, det får jag ta och göra någon dag!

2012-09-16 @ 12:56:07
URL: http://www.himmelsblaogon.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0