Recept pitekaka

Jag la ju upp bilder på en nybakad pitekaka, ett recept jag blev tipsad om, mig veterligen har jag aldrig ens smakat själv innan.
Och det var både lättbakat, gott och ja gör detta helt enkelt, blir ju mycket, dvs räcker till många och dessutom krävs bara ett ägg!

Recept för långpanna
100 gram smält margarin
4 dl socker
1 ägg
8 dl vetemjöl
4 tsk bakpulver
4 tsk vaniljsocker
3 dl mjölk

Fyllning
200 gram margarin
3 dl havregryn
2 dl socker
3 tsk kanel

Gör såhär
1: Ugnstemperatur 225 grader.
2: Smörj och bröa ( jag brukar använda mjöl istället för ströbröd på alla kakor) långpannan.
3: Smält margarinet och låt svalna.
4: Vispa samman ägg och socker.
5: häll i mjölken i det svalnande margarinet.
6: blanda samman de torra ingredienserna och blanda sedan i det i ägg och sockerblandningen.
7: tillsätt margarin och mjölken och vispa samman till en smidig smet. Häll i långpannan.
8: smält margarinet till fyllningen, blanda sedan i övriga ingredienser i kastrullen.
9: bred över smeten överst i långpannan.
10: kör in i ugnen i 10-15 min, tills kakan stannat.

Ät och njut!



Kommentarer
Postat av: attis

Gomorron. Den kakan måte jag prova. Ser god ut och verkar enkel att göra. Tack för att du delar med dej.
Kram

2012-09-20 @ 07:45:57
URL: http://attisblogg.blogg.se
Postat av: Snejky

Pitekaka...Hmmm, har aldrig testat denna...Kanske dax nu...
Kramen

2012-09-20 @ 11:48:50
URL: http://snejky.se
Postat av: Bibbi

Har aldrig hört talas om norrbottning som jag ät :) Låter gott.

2012-09-20 @ 16:02:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0